30 aug. 2014

Nya trafikregler för cykelöverfarter efter 1 september

Regeringen har under sommaren beslutat om nya trafikregler för cykelöverfarter som börjar gälla redan den 1 september.

Den 1 september blir alla befintliga cykelöverfarter per automatik cykelpassager. En konsekvens av detta blir att kommunerna måste överväga hur man ska arbeta med tanke på de nya reglerna. Varje kommun gör sin bedömning av hur trafiksäkra och tydliga man anser olika alternativ vara.

Frågan är om den nya företeelsen ”cykelpassager” endast ska finnas i kommunen under en övergångstid tills de omvandlats till den nya säkrare typen av cykelöverfart eller om de ska finnas kvar parallellt som ett alternativ.

Vägmarkering M16

Cykelpassage
En ny företeelse ”cykelpassage” införs där cyklister har väjning mot trafiken på korsande gata.

Trafikreglerna för denna är i princip de som gällde för cykelöverfart tidigare. Dock skärps reglerna så att en cyklist/mopedförare som ska färdas ut på en cykelpassage måste sänka hastigheten innan utfart.

Cykelpassagen kan anges med vägmarkering M16 (benämns numera cykelpassage eller cykelöverfart).

Vägmarkering, M16                 Väjningslinje, M14                 Cykelöverfart, B8

Cykelöverfart
Nya regler för cykelöverfarten innebär en tydlig prioritering av cykeltrafiken.

Trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt mot cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på överfarten.

För att det klart ska framgå att det finns en cykelöverfart ska det finnas vägmarkering för cykelöverfart, M16, och dessutom kompletterad med väjningslinje, M14, på ömse sidor av cykelöverfarten. Ett nytt slags vägmärke, B8 cykelöverfart, ska också finnas före överfarten.

Cykelöverfarten kräver ett beslut om en lokal trafikföreskrift. En förutsättning för detta är att trafikmiljön vid cykelöverfarten är säkrad så att fordon inte kan köras fortare än 30 km/tim. 

Länkar till de nya reglerna

Trafikförordningen

Förordningen om flyttning av fordon

Förordningen om vägtrafikdefinitioner

Vägmärkesförordningen

5 kommentarer:

  1. Observera att det är en ömsesidig plikt, där den som färdas på cykeln här samma plikt mot övriga fordon som befinner sig på den korsande vägen.

    SvaraRadera
  2. Om det är den nya Cykelöverfarten du skriver om så är det skillnad när ”Trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt”, men alla skall vara försiktiga i trafiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelöverfart kan verka motsägelsefullt.
      Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten.
      http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Cykel%20oktober-13.pdf

      Radera
  3. Vad är det för jävla skit? Om inte kommunerna ändrar reglerna så blir detta ytterligare försämring för dom som cyklar! Ett steg i fel riktning!
    Det enda rätta är att ge cyklisterna företräde överallt där det finns cykelbanor. Idag känns det mycket säkrare att cykla på vägen. De borde testa att cykla innan de tar idiotiska beslut. Skärpning!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. jag funderar på de fd cykelöverfarter, numera cykelpassager, i gbg som redan är skyltade med M14 och M16 men saknar den nya skylten. De blir ju ett märkligt mellanting nu, som definieras som cykelpassager men med väjningsplikt för bilister, eller tänker jag fel?
    /Linda

    SvaraRadera