18 jan. 2012

Grusade cykelbanor grusar cykelplaner?

 

Den 13 jan skriver Metros Göteborgsedition om stenflisen på gång- och cykelbanor under rubriken ”Masspunka i stenflisens spår”. I artikeln beskrivs hur det efter säsongens första snö i veckan spreds den sedvanliga kommunala stenflisen på gång- och cykelbanor för att förhindra halkolyckor. Metro skriver att de pratat med flera cykelverkstäder som kunde rapportera ett tydligt uppsving av cykelpunkteringar. ”Masspunka” som det heter i rubriken. Enligt uppgifter i artikeln ska stenflisen vara extremt vass. En kvinna på stadens trafikkontor menar att man använder ett väldigt kantigt grus, för att det inte ska rulla bort. Hon säger också att nackdelen mycket riktigt är att de skär sönder cykeldäck. Är detta ett generellt problem? Vilka sorters stenflis används i andra städer? Vad säger ni – är detta ett icke-problem, eller värt att ta på allvar?

2 kommentarer:

  1. Ja, det här är ett jätteproblem. Fan vet hur många punkor jag fick förra våren innan all stenflis var bortsopad. Jag bor i Norrtälje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft två punkor i vinter och jag tror båda beror på stenflis. Jag bor i Göteborg.

      Radera