3 mars 2014

Cykeltorn i Göteborg

I trafikkontorets Handlingsplan för cykel 2014 så står det att trafikkontoret planerar att bygga tre cykelgarage vid centralstationen. Vilket ska bli tre cykeltorn. Dessa är tänkta som en relativt tillfällig lösning i väntan på att de ska bygga omkring stationen samt bygga Västlänken.

Varje cykeltorn beräknas rymma ca 150 cyklar och är drygt 15 meter höga. Det är ett automatiskt system där man lämnar in och hämtar sin cykel i en öppning. Liknande cykelparkeringar finns på flera ställen i världen.

Trafikkontoret kommer att handla upp färdiga torn av den modellen som finns i tjeckiska staden Hradec Králové. Det finns modeller som är högre. De har fått hjälp att skanna marknaden och det finns några företag i Europa som säljer cykeltorn och de verkar som om alla har rätt lika i funktion mm.

2013 installerades ett cykeltorn i tjeckiska staden Hradec Králové.

 

Tornet har ett automatiskt system där användarna betalar för sin parkering via en automat och får en biljett som möjliggör senare tillgång till cykeln.

Tornet använder ett standard datorstyrt systemet men är modifierad för att stapla cyklar. Aluminium paddlar formade som feta händer tar tag i framhjulet på cykeln och parkerar cykeln på en tom plats. Till skillnad från gatuparkering, vilket kräver att cyklisten att ta bort packpåsar, lampor och datorer, kan det tjeckiska cykeltornet ta och stapla cyklar försedda med tillbehör. En hjälm kan även lämnas kvar på styret.

Det finns även ett cykeltorn i Meckenbeuren.

72 parkeringsplatser för cyklar och pedelecs inklusive laddstation för uppladdningsbara batterier. I cykeltornet finns även hyrcyklar för besökare.

Liknande cykelparkeringar finns på flera ställen som istället går ner i marken.

Tokyo har haft en underjordisk cykelparkeringstorn sedan 2008. I Japan har man hittat en lösning som erbjuder oslagbar stöldsäkerhet såväl som oslagbart väderskydd. Robotdrivna cykelparkeringssystem är inte ovanliga i Asien.

Det som är trista är att det verkar kosta pengar. Ett problemen kan också vara att vänta på nästa cykel som parkeras i cykeltornet. Det tar 45 sekunder att parkera eller hämta cykeln i Tjeckien. I Tokyo tar det 17 sekunder. En lång väntan på sin cykel kanske gör att man inte använder cykeltornet.

Kanske kan det finnas en risk att cyklar står kvar väldigt länge. Cykelgaraget i Rotterdam har löst det med sensorer som håller reda på hur lång tid en cykel står parkerad. Om en cykel är i garaget för länge, tas den bort.

Källa: cykelsmart.se, cycle-in.de, wonderfulengineering.com, sin-yang.com.tw, amusingplanet.com, bikebiz.com,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar