25 nov. 2014

Cykelförsäljningen fortsätter att öka

Cykeltrenden håller i sig i Sverige visar nya siffror från FoG, Svenska Cykelfabrikant och Grossistföreningen.

Cykelförsäljningen ligger stabilt högt över en halv miljon cyklar, de fyra senaste säsongerna.

  • 2013/2014 så såldes 584 000 cyklar.
  • 2012/2013 så såldes 555 000 cyklar.
  • 2011/2012 så såldes 540 000 cyklar.
  • 2010/2011 så såldes 501 000 cyklar.

Det har alltså sålts över 2 miljoner cyklar på 4 år.

Dessa resultat och mycket annat har presenteras i branschorganisationen Svensk Cyklings Cykeltrendrapporten 2014.

Branschorganisationen Svensk Cykling gör också en årlig trendspaning som baseras på intervjuer med landets ledande cykelfackhandlare och visade en ny tydlig trend:

2014 börjar allt fler betrakta cyklandet som en smart problemlösare. För alla som har möjlighet att cykelpendla finns det tid och pengar att spara, och motionen får man på köpet, som bonus bidrar man till ett mer hållbart samhälle.

Att hinna med regelbunden träning blir tyvärr en lyx som inte alla hinner med, men för den som cykelpendlar dagligen kommer vardagsmotionen på köpet.

45 procent av bilresorna i vårt land är kortare än fem kilometer, en sträcka man cyklar på en kvart, och här finns många vinster att göra på två hjul.

Så mycket cyklar Svensken

Trots att mellan 10–20 procent av befolkningen cyklar regelbundet, och att såväl regering som regioner säger sig vilja öka cyklingen, så kommer statens satsningar de kommande tio åren inte att räcka för att nå godtagbar standard.

Regeringen och regioner säger sig vilja se ett ökat cyklande, men erbjuder bara småsmulor för att åstadkomma detta, det är mycket illavarslande.

Staten kommer att satsa 522 miljarder kronor på transportinfrastrukturen 2014–2025. 2013 tog Trafikverket och länsplaneupprättarna fram planer för hur pengarna ska användas i enlighet med riksdagsbeslutet.

Men bara en försvinnande liten del, mindre än tio promille, kommer att gå till cykelvägar. Det visar den genomgång av de 21 länstransportplanerna och den nationella transportplanen som trafikexperten Krister Spolander gjort med bidrag från Svensk Cykling.

Statens cykelsatsningar samtliga län

Räknar man på cykelsatsningar i kronor per invånare och år kan konstateras att Gotland, Jämtland och Västernorrland satsar mest.

Minst satsar Västmanland, Värmland och Östergötland.
I folkrika län som Stockholm och Skåne ligger satsningarna på 28 kronor per invånare och år respektive 26 kronor per invånare och år, vilket placerar båda länen långt ner i tabellen.

Jag hoppas att den nya regeringen kan öka satsningen på cyklande. Men är rädd att de bara erbjuder småsmulor.

Källa: Cykeltrendrapporten 2014


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar