21 jan. 2012

Cykelintresset ökar dramatiskt

I mitten av 2000-talet var det tyst om cykling i Sverige. Svensk Cykling, som nu firar fem år, konstaterar att det vänt sedan dess. Idag cyklar folk året runt och politiker tar numera cykling på allvar.

Försäljningen av cyklar ökar kraftigt, plus 10 procent senaste året. Svensken köper också mer påkostade cyklar, och intresset för cykelmotionslopp har exploderat.

Försäljningen av nya cyklar ökar kraftigt i Sverige. Cirka 550 000 nya cyklar säljs varje år enligt statistik från Svenska Cykelfabrikant och Grossistföreningen. Ökningen är så stor som åtta procent i cykelfackbranschen det senaste året (september 2010–augusti 2011). Föregående år samma tid (september 2009–augusti 2010) var ökningen 7 procent.

Att cykelpendlandet ökat de senaste åren märks tydligt inte minst i de större städerna. I Malmö tar i dag 40 procent av invånarna cykeln till arbetet eller skolan. I Stockholm cyklar 150 000 cyklister – varje dag. Motsvarande siffra för Göteborg är cirka 105 000 cyklister per dag.

Allt fler upptäcker fördelarna med att cykelpendla till jobb och skola. Att cykelpendla är smart både för miljön, för plånboken och för den egna hälsan. 

På senare år syns också en lavinartad ökning av motionscyklandet. Det märks bland annat på det enorma intresset för cykellopp som Vätternrundan och CykelVasan.

Även året-runt-cyklandet har stadigt ökat i alla tre storstäderna. Folk har upptäckt att man kan cykla även vintertid, bara man klär sig rätt.

Undersökningar som gjordes av Trafikkontoret, Stockholms Stad i slutet av 2000-talet visade att ökningen var så stor som över 100 procent.

I Malmö syns samma trend. Där cyklar en mycket stor andel året runt. Enligt mätningar gjorda av en så kallad cykelbarometer i centrala Malmö har man kunnat konstatera att cirka 80 procent av cyklisterna trampar även under vintern, och det finns inget som indikerar att denna trend kommit av sig.

Cykling tas nu också på allvar bland beslutsfattare. I regeringens infrastrukturproposition fick cykling för första gången ett eget avsnitt.

Regeringen har också tillsatt en utredning som ska se över och ändra regler kan utgöra hinder för ökat cyklande. Vägverket tar fram en ny cykelstrategi och i Stockholms stad arbetar man nu med att ta fram en regional cykelstrategi värd namnet.

2 kommentarer:

  1. Jag är så glad över utvecklingen. Alla resor kan nog inte ersättas med cykel men i tätort (85% av befolkningen bor i tätort enl. Wikipedia) kan många resor ordnas med cykel.

    Att resurser börjar flyttas från bilen till andra trafikslag är oundvikligt. Runt 30 miljarder kostar 2.1 mil motorväg (förbifart Stockholm). Tänk vad mycket tågtrafik det kunde skapat.

    Uppsalatidningen hade en löpsedel i oktober 2011. Den löd:

    Uppsalas framtidsproblem
    *Trafik
    *Fetma
    *Våld

    När jag såg den kunde jag bara tänka: Två av dom löses av cykeln till väldigt små kostnader. Kanske tre om folk är för trötta för att bråka. :)

    Inom 30 år kommer det kanske bli nödvändigt att bensinransonera då flera länder signalerar exportstopp av olja runt 2030. Jag tycker inte synd om Svensson som tidigare tog bilen 1 mil till arbetet. Dom jag tycker synd om är räddningstjänst, bönder och funktionshindrade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att Uppsalatidningen ser framtidsproblemen!
      Det är bara att hoppas att dom ser en del av lösning som är att börja cykla.
      Det verkar som om rätt många upptäcker efter hand att cykelpendla är smart både för miljön, för plånboken och för den egna hälsan.

      Radera