Sex meter bred, slät asfalt, inga bilar, inga fotgängare och en slätt cykelbana att cykla på. Som många kallar en “Autobahn för cyklister”.
Nästan som en liten landsväg skall nya Radschnellweg (RS1) gå från Essen till Mülheim.
Men än så läng är den bara fem kilometer lång, 2020 skall den bli 100 km lång och gå över Ruhrområdet - långt borta från trafikstockningar på motorvägarna. En sådan väg är unik i Tyskland.
Ruhr Regionförbundet (RVR) planerar att autobahn för cyklister, skall leda från Duisburg till Mülheim, Essen, Gelsenkirchen, Bochum, Dortmund, Unna, Kamen och Bergkamen upp till Hamm.
I focus.de säger Daniel Wegerich från Allgemeinen Deutschen Fahrrad-Club (ADFC) att det är en "milstolpe i främjandet av cykling"
Daniel Wegerich säger även att skillnaden från många andra cykelvägar är att RS1 inte är inriktad på att locka cykelturister utan den är inriktad på att locka pendlare att använda den och skall lämna sin bil hemma. Planen är också att RS1 skall ha bra förbindelser med kollektivtrafiken.
Förstudien på uppdrag av RVR säger att den totala kostnaden uppskattas till 183.7 miljoner euro. En stor del av pengarna kommer att gå till att bygga broar och tunnlar. Endast 20 procent av det belopp som skall investeras i vägbygget. Långa sträckor som skall användas är gamla järnvägslinjer.
Radschnellwege diskuteras även i andra städer, i Berlin diskutteras en cykelväg som kan vara mer än tio kilometer lång och gå längs S-Bahn från Potsdamer Platz i riktning mot Wannsee i utkanten. Men man överväger fortfarande om området inte kan användas på annat sätt.
Det finns även ett förslag på en nio kilometer lång Radschnellwege från Bahnhof Zoo till Friedrichshain som kan gå delvis under en tunnelbana, det blir i så fall den första cykelvägen inomhus i Tyskland.
Källa: focus.de
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar