Trafikkontoret i Göteborg har mätt 38 mil av stadens cykelbanor. De har använt sig av en ny metod, för att objektivt mäta skicket på cykelvägarna. De hoppas nu få bättre underlag för att planera underhåll och göra rätt åtgärder för cyklisterna i framtiden.
Mätningen kallas komfortmätning och är en laserbaserad jämnhetsmätning. Den har tagits fram i samarbete med teknikkonsultföretaget Ramböll, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut och Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Inspirationen har man hämtat från Trafikverkets metod för att besiktiga landets vägbanor, där man sedan länge använt sig av laser för att avgöra konditionen på bilvägarna.
Mätningen utförs med en liten bil, en Smart, fullproppad med teknologi som färdas längs cykelbanan i en hastighet om 5-15 km/timmen, för att så nära som möjligt efterlikna hur en cyklist upplever körbanan. Med hög noggrannhet läser lasern av ojämnheter i marken och resultatet blir en komfortklassning i tre nivåer.
Tidigare har cykelbanorna runt om i landet inspekterats genom teknisk bedömning, där man utfört en visuell och subjektiv inventering av vägbanan. Med den laserbaserade komfortmätningen får man istället objektiv och jämförbar statistik som man kan använda från år till år.
Under det kommande halvåret ska trafikkontoret ta fram planeringsförutsättningar för de åtgärder som måste göras 2014.
Källa: Göteborg Stad, GP, Sveriges radio
Ja man ska verkligen inte tro allt som står och visas i media! Första kommun? Nej verkligen inte! Titta på denna bild: http://t.co/k6gUSOBVN8
SvaraRaderaÅr 2006 i Stockholm, 7 år sedan. Om man studerar bilden från Sthlm ser man också att det finns två lasrar på bilen istället för en, detta för att täcka en större del av cykelbanan. Så det blir en sämre täckning på mätningarna i GBG än de i Sthlm för 7 år sedan. Arbetet i Sthlm låg sedan till grund för utvecklingen av mätningar av cykelbanor i Sverige. Det är också samma företag som genomför mätningarna i GBG som gjorde dem i Sthlm 2006. Syns ju tydligt då man tom kopierar uppstripningen av bilen!
Då kommer väll inspirationen från Stockholm. Då kanske det fungerar bra om det är testat 7 år i Stockholm.
RaderaBra att de gör inventeringar av cykelbanorna, börjar bli trött på kantstötta frukter och grönsaker när jag skumpar hemåt från affären ;)
SvaraRadera"Mätningen utförs med en liten bil, en Smart, fullproppad med teknologi"
är verkligen bilen fullproppad med teknologi? Kanske du menar teknik? :)