10 sep. 2012

VM-guld till Alexandra Engen

Alexandra Engen från Bankeryd kan nu titulera sig världsmästare. 24-åringen vann söndagens sprintlopp vid mountainbike-VM i Österrike efter en tuff duell med Jolanda Neff från Schweiz.

SVT

Alexandra Engen är tuff i finalen, här kan ni se Engens final i repris

Alexandra Engen är tuff i finalen, här kan ni se MTB Worlds Cross Country Eliminator i repris. Hoppa till ca: 1 timme och 24 minuter om ni bara vill se Engens final.

För första gången fanns sprint med på VM-programmet i mountainbike. Det har samma upplägg som inom längdskidåkningen med kval, åttondelsfinaler, kvartsfinaler, semifinaler och final.
Trots att sprint fanns med för första gången har distansen hög status i mountainbikevärlden, enligt Alexandra Engen.
- Bara att en disciplin kommer med på VM ger hög status. Alla i världseliten som kan mäta sig i sprint fanns med, så det var en jättehård kamp om guldet, säger Engen, som hade en hög målsättning inför loppet.

Bäst i kvalet
- Jag har både en första- och en andraplats i sprint i världscupen, så jag visste att jag kunde hamna på pallen om jag hade bra ben. Vad som helst kan dock hända i sprint, därför gäller det att ha fokus på genomförandet. Då ger sig placeringen.
Engen noterade den bästa kvalificeringstiden, var snabbast i alla delfinaler och tog sig därmed till final där hon gick en tuff kamp med Jolanda Neff om guldet. Duon turades om att vara i ledning, men Engen var starkast på slutet och korsade mållinjen som segrarinna.
- Finalen var sjukt spännande. Jag tog starten, blev omkörd, jagade ikapp henne, blev omkörd igen innan jag tog henne i spurten. När jag var i mål fattade jag knappt att det var sant, det är så häftigt, jublar hon.

"Har kunnat följa min plan"
- Det här är helt ofattbart, och att det är det första guldet som delas i sprint ut gör det ännu större.
Alexandra Engen hade en motig inledning på säsongen då hon vurpade på Cypern och skadade knäet. Men hösten har varit lyckad med en sjätteplats på OS och en elfteplats i lördagens distanslopp på VM.
- Hela hösten har varit helt magisk och fantastisk. Jag har fått vara frisk och därmed kunnat träna jättebra under en längre tid. Det har gjort att jag kunnat följa min plan, säger hon.
Hur ska du fira VM-guldet?
- Jag ska äta god mat och dansa. Sedan väntar en härlig vecka då jag ska hälsa på mina teamkompisar.

Lyssna: Alexandra Engen om sitt VM-guld i mountainbike-sprint

Källa:jnytt.se, sverigesradio.se, SVTSport

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar