10 okt. 2012

Sverige kan lära av Hollands cykelvägar

De svenska städerna är inte anpassad på ett bra sätt för att gående, cyklister och bilister skall kunna samsas. Att det är lätt att ta sig fram med bil är ofta prioriterat och det är någon tradition att störst med motor går först. När man då skall bygga ut för cyklisterna så borde man titta på hur Holland har gjort.

Hur fick Holland sina cykelvägar

Jag förstår att det kan ta tid att bli lika bra som Holland. För det började att ändra i Holland på 70-talet, men vi kan lära av dem. Vi behöver inte lära oss alt själva, det räcker att titta på hur Holland gör idag.

Vad kan Sverige lära sig från Holland?

Holland har bredare cykelbanor så att man alltid kan cykla parvis, eftersom cykling är en social aktivitet för många och deras lastcyklar får plats.

Det finns inga kombinerade gång- och cykelbanor i Holland. En cykel ses om ett fordon och fordon bör inte blandas med gående. Om någon går på cykelbanan är det en gäst och ska akta sig för snabbare trafik.

Det är självklart att det inte finns parkerade bilar precis framför ingången till en cykelbana.

Trottoarkanterna och ingångar till en cykelbana är anpassade så att man inte studsar upp eller ner.

Det utförs kontroller på att cykelbanan för att man inte skall ha farliga gropar mm.

Övergångsplatser är oftast upphöjda tydliga skyltar för bilister och cyklister.

Farthindren är anpassade för cyklister så att de inte behöver sänka farten.

Cykelnätet är oftast bra konstruerat i Holland.

Korsningarna i Holland

Korsningarna är konstruerade för att skydda cyklisterna

Rulla ut en röd matta för cyklister

Alla nya cykelbanor utförs i röd asfalt så att det är tydligt för gående och bilister. Röd asfalt betyder verkligen röd asfalt och inte en färg som läggs på vägen som görs i Sverige.

Cykelutbildning i Nederländerna

Cyklister vet hur de ska korsa en väg i Holland.

Bilister i Holland är medvetna om cyklister och skulle aldrig svänga till höger utan att titta.

Amerikanska städer göra studiebesök i Holland för att lära sig mer om lyckade cykelinfrastrukturlösningar. Vi borde nog också åka på studiebesök i Holland. Kanske till och med anställa Holländare för att få ordning på våra Svenska cykelvägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar