Cykeltrenden håller i sig i Sverige visar nya siffror från FoG, Svenska Cykelfabrikant och Grossistföreningen. Över en halv miljon cyklar har sålts under den gångna säsongen – och trenden är fortsatt stigande. Det visar nya siffror från cykelfackbranschen. Cykelförsäljningen ligger stabilt högt, och ökar till 555 000 sålda cyklar säsongen 2012/2013, en ökning med nästan tre procent jämfört med föregående säsong. Tidigare har försäljningen stigit med cirka åtta procent ett par år i rad. Men det är på värdesidan som ökningen är störst.
När det gäller omsättningen i pengar rapporterar cykelfackbranschen en ökning som är större än ökningen av antalet sålda cyklar.
Klas Elm, Svensk Cykling
– För allt fler svenskar har cykling blivit ett naturligt inslag i vardagen, vi blir mer kvalitetsmedvetna och kunniga och därför kostar man på sig dyrare och bättre cyklar och mer tillbehör, och snittpriset per cykel har fortsatt att öka, säger Klas Elm.
Detta bekräftas av cykelfackhandeln:
Sportsongruppen, som består av 22 butiker, upplever sedan några år tillbaka en stadig ökning i omsättningen årligen.
Lars Haglund, VD Sportson
– Framförallt säljer vi dyrare cyklar, men det är även en tydlig ökning på cykeltillbehör och verkstadsarbeten, säger Lars Haglund, VD Sportson.
– Det är ett tecken på att vår kundgrupp numera även köper cykel och tillbehör för sin hälsas skull, inte bara som ett billigt transportmedel.
En annan av Sveriges största kedjor i cykelbranschen, har samma erfarenhet:
– Trenden är att allt fler tar cykeln till jobbet, och då köper man en dyrare och lite finare cykel, gärna med lite roliga tillbehör, det märker vi tydligt i ökningen av omsättningen i förhållanden till antalet sålda cyklar. Idag är det inte helt ovanligt att man köper både en andra- och en tredjecykel, säger Gert Friberg, VD Tvåhjulsmästarna.
Den uppåtgående trenden hänger troligen också ihop med att också motions- och träningscyklandet ökat explosionsartat i landet.
– Cykeln ger gratis vardagsmotion samtidigt som man sparar tid under rusningstrafik, främst i de större städerna, men allt fler svenskar använder också cykeln som ett rent motionsredskap, och då vill man ha en andra cykel anpassad för sin träning, säger Klas Elm.
Konsumenten lägger alltså mer och mer pengar på sitt cyklande. Trenden är att man köper en kvalitetscykel och tar hand om den på ett bättre sätt genom att lämna in den på service. Eller så har vi blivit bekvämare och lämnar in till fackmän istället för att meka hemma.
Det kan också vara så att gemene man insett att det inte är så dyrt att lämna in cykeln på service som många tror.
Glädjande siffror för cykelbranschen alltså. Och inte minst för oss andra cyklister eftersom fler cyklar på vägarna gör att uppmärksamhetsgraden ökar från andra trafikslag totalt sett, Dessutom kan vi i längden kräva mer och mer utrymme och respekt i trafiken.
Källa: cykelsmart.se, gp.se, svenskcykling.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar