Omröstningen i SVT om det mest klassiska ögonblicket i sommar-OS, så fick cyklisten Bernt Johansson och hans OS-guld 1976 flest röster. Bilderna på hans målgång i Montreal är bland de starkaste svenska idrottsögonblick som sänts i tv.
Bernt Johansson tar OS-guld i Montreal 1976
Linjeloppet i OS 1976 såg på förhand inte särskilt upphetsande ut med svenska ögon sett - Bernt Johansson tippades som bäst hamna bland de tio främsta.
Men när loppet väl kom igång visade det sig ganska snabbt att något helt annat var i görningen. Bernt Johansson var urstark och fanns hela tiden med i ledarklungan .
Under loppet gjordes flera utbrytningsförsök som samtliga hämtades in. Men ungefär fem kilometer innan målet testade svensken att göra ett eget ryck och tv-bilderna som kom strax därefter är klassiska.
Bernt Johansson kunde ensam trampa in mot mål, omgiven av en stor klunga motorcyklar som eskorterade honom. Guldmedaljören bara skakade på huvudet och verkade inte ens själv tro att det var sant när publikens jubel strömmade emot honom.
Vid cykelfestivalen den 9 jun i Göteborg, presenterade Erik Hallberg och medlemmarna i arkitektkollektivet We are you; Linda Heiman & Per Kaatman ett Cykelcenter som syftar att främja cykling och föra samman olika cyklister i staden. Göteborg är en stad starkt domineras av bilar mer än andra stora svenska städer. Förslaget var att detta projekt skulle börjat vända detta och göra Göteborg till en "Bike City" med förebilder som Amsterdam och Köpenhamn.
I detta arbete med övergången från bilar till cyklar skulle den föreslagna cykelstadion fungera som en katalysator. För att bli en "Bike City" är uppfattningen om cyklar och cyklister bland stadens invånare avgörande.
Cyklister består av en massa människor, pendlare till idrottsutövare och engagerade idrottsmän. Det är också uppdelat genom vilken cykel man har valt. Pendlare umgås sällan med människor som blir smutsiga i skogen och BMX åkare har förmodligen aldrig haft chansen att fråga varför landsvägscyklister rakar benen. Det var därför detta förslag bildades.
Cyklister behöver en arena precis som all annan sport: fotboll, ishockey etc. Där stadion fungerar som den naturliga mötesplatsen för idrotten och dess utövare. Sport är nära kopplade till vardagliga beteende och livsstil.
Tanken var att införa cykelsport som synlig för helt nya åskådare. Men mest av allt, skulle det vara ett utmärkt sätt för en stad att manifestera sina ambitioner som en stad för cyklister, och säga att de bryr sig om cykling, i vår stad cyklisten är viktig och har en hög status.
En velodrom var tydligen det naturliga valet av byggnader. Man ville även inrymma gym, spinningsalar, omklädningsrum, cykelverkstad och mycket annat för att få en samlingsplats för alla cykelklubbar och motionärer i Göteborg. Själva byggnaden föreslås att ligga i Slottsskogen. Detta är också ett område där många olika typer av cyklister, cyklar i dag. Här finns också en stark efterfrågan för cykellokaler som är skyddar mot regn i Göteborg. Förslaget upptar knappt någon mark i parken och lämnar fälten öppna för andra aktiviteter.
Det finns olika former av trial och att man oftast delar in dem i två olika kategorier. Trial, även kallat klassisk trial, samt Street trial. Innan man går in på vad som skiljer dem åt så tar vi vad som är gemensamt.
Trial – Sker antingen i skogen eller på uppbyggda hinder i stadsmiljö. Går ut på att ta sig fram på en förutbestämd bana utan att sätta ned fötterna i marken. Banan går över hinder av olika svårighetsgrad och tanken är att man skall hoppa över dem, på ett eller annat sätt.
När man tävlar inom trial så skall man köra ett visst antal banor och sätter man ner en fot får man en så kallad prick. Denna prick noteras i ett klippkort och den med minst prickar vinner vid tävlingens slut.
I varje bana får man ha fem prickar som mest, annars får man gå vidare till nästa. Man har även två minuter på sig och hinner man inte genom hela banan så får man fem prick.
K-124 Days 2011 | Tribalzine
Street trial – Här är det innovativa idéer som gäller. Man räknar inga prickar eller har tidspress på sig. Principen är att du är på stadens gator och letar efter nya möjligheter på befintliga hinder i din väg. Mer fart är involverat och kreativiteten är din bästa vän! Allt från att hoppa upp på en stadsmur till att hoppa ned från en telefonkiosk är av nöje, det är här utvecklingen sker.
Street trial i sig kan delas in i två underkategorier:
TGS – Där man använder sig av en klassisk trialcykel och för att ta sig fram. Denna form är ganska repetitiv och dess namn TGS ( Tap, Gap and Sidehop ) är välförtjänt på både gott och ont. Denna form av cykling är fortfarande aktuell men börjar fasas ut då en ny form växer fram, - pure street trial.
Pure Street trial – Är en hybridform av trial och BMX. Den byggs på grunderna inom trial men innefattar många lånade element från BMX-cykling. Här är det mycket fart som gäller med mycket snurrar och även volter för de som kör på hög nivå. Det är den här formen som Danny MacAskill kör och det är här
Inspired cyklar regerar. Cyklarna har en annorlunda geometri mer anpassad för fart och är mer lekfull.
Danny MacAskill - "Way Back Home"
Det här är alltså lite kortfattat om vad cykeltrial är och vad det handlar om.
Här visar vi en film av det svenska laget i VM 2011, som hölls i Brezová, TJECKIEN
Film från VM i Tjeckien 2011
Björn Levin svensk mästare 2003, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 och 2011.
Björn Levin - Final comp, Swedish Championships 2011
Läs mer om trial på Sveriges officiella trialhemsida, BiketrialSweden.
WallStreet Bikes.com är en cykeltrials shop i Skandinavien. De försöker också att bidra till tillväxten av sporten genom att stödja ryttare och ordna evenemang med Rishede.com.
Team Ultra-Cycling Viking med Gunnar Ohlanders som precis cyklat Race Across America de 480 milen från Oceanside till Annapolis under 12 dagar. Med hans deltagande i Race Across America har han bidragit med det han kan för att hjälpa till i kampen mot cancer. Skänka en valfri slant på hans insamling på cancerfonden. Här kan ni se en Intervju med SVT.
Calazo-förlaget släppte sin tredje cykelguide strax efter midsommar. Det är en bok för alla terrängcyklister i Stockholmsområdet och passande nog skedde presentationen av boken i en cykelbutik. De två tidigare cykelguiderna är Mountainbike i Sverige och Mountainbike kring Göteborg.
Boken beskriver de bästa mountainbikeområdena kring Stockholm. Du får tips på allt från smultronställen precis utanför innerstaden till heldagsäventyr längre ut i länet. Författarna bjuder också på flera hittills okända stigpärlor.
Mountainbike kring Stockholm
Upptäck de finaste stigarna – från Mälaröarnas kulturlandskap till Södertörns karga hällmarker
Den här boken beskriver de bästa mountainbikeområdena kring Stockholm. Du får tips på allt från smultronställen precis utanför innerstaden till heldagsäventyr längre ut i länet. Författarna bjuder också på flera hittills okända stigpärlor.
Ett helt kapitel vigs åt skogarna och hällmarkerna runt Hellasgården, som blivit något av ett centrum i sammanhanget och vars stigar håller mycket hög klass även i en internationell jämförelse.
Vissa av turerna i boken är lätta och passar dig som precis börjat cykla i skogen, medan andra turer är krävande även för rutinerade cyklister. Gemensamt för alla bokens turförslag är att de ämnar ge maximal cykelglädje och en härlig natur upplevelse – bättre kondition får du av bara farten. Ha en fin tur!
Författarna Aron Gooch och Kalle Bern har sammantaget mer än 25 års erfarenhet av att cykla på stigar i skogarna runt Stockholm. Aron är bland annat initiativtagare till Tisdags rajden, en informell gruppcykling som utgår från Hammarby backen varje tisdag kväll – hela året om. Kalle är journalist och jobbar som chefredaktör på cykel tidningen Kadens.