Standard Highwheels bygger svenska cyklar, men det är inga vanliga cyklar som nu byggs i Tomelilla utan ”höghjulingar”.
120 år efter höghjulingarnas storhetstid har Per Olof Kippel i Tomelilla startat världens antagligen enda serietillverkning av de mäktiga cyklarna.
Standard Highwheels grundades 2013 och har fram till 2016 tillverkat höghjulingar i små serier. 2016 så invigdes en ny ”fabrik” och investeringen i material, komponenter, maskiner och verktyg möjliggör en effektiv och högkvalitativ produktion. Med cyklar på lagerhyllan kommer tröskeln för ett köp att sänkas drastiskt. Priset på SHW:s nya höghjuling ligger på ca 15 000 kronor.
Per-Olof Kippel är arkitekt i botten, och designen och konstruktionen är trogna originalen.
Det tog tre år att ta fram en prototyp. Den var en bra början, men tillverkaren uppfyllde inte kvalitetskraven. Så Per-Olof Kippel skapade en egen verkstad.
Där finns verktyg som knappast gått att köpa de senaste 120 åren, till exempel jiggar för att precisionstillverka cykelhjul med en diameter över 1,4 meter.
Ekrarna är specialbeställda. Fälgen likaså. De enda kommersiella komponenterna i de leveransklara cyklarna är pedalarmar, pedaler och styrlager. Det massiva polyuretandäcket tillverkas enbart för Standard Highwheels.
Förr gjordes däcken av gummimaterial på band som klipptes och skarvades ihop runt hjulet. Men Standard Highwheels har något unikt i höghjulingens historia, ett däck i ett stycke.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar