Cykeldäck kommer i en förvirrande mängd olika storlekar. För att göra saken värre, i början av cykling, varje land som tillverkade cyklar utvecklat ett eget system för märkning av storlekarna. Dessa olika nationella dimensionering system skapat en situation där samma storlek däcket skulle bli känd genom olika nummer i olika länder. Ännu värre, olika stora däck som inte var utbytbara med varandra var ofta märkt med samma nummer!
Den traditionella dimensionering system bygger på en mätning av ytterdiametern för ett däck. Detta skulle normalt mätas i inches (26 ", 27", etc.) eller millimeter (650, 700, osv.)
Tyvärr har utvecklingen av däck och fälgar gjort dessa mätningar förlora kontakten med verkligheten. Så här fungerar det: Låt oss börja med 26 x 2,125 storlek som blev populär på tjockt "ballong däck" cyklar i slutet av 30-talet och är fortfarande vanliga på "beach cruiser" cyklar. Denna storlek däck är mycket nära 26 inches i faktiska diametern. Några ryttare, var dock missnöjda med dessa däck, och ville ha något lite lättare och snabbare. Branschen svarade med att göra "mellanvikt" däck, märkta 26 x 1,75 för att passa samma fälgar. Även om de fortfarande kallas "26 tum", dessa däck är faktiskt 25 5 / 8 ", inte 26". Samma fälgdiameter antogs av de tidiga pionjärerna inom västkusten "klunkers", och blev standard för mountainbikes. På grund av aptit på marknaden, kan du få däck så smal som 25 mm för att passa dessa fälgar, så man hamnar med en "26 inch" däck som är mer som 24 7 / 8 "i själva diameter!
Här är en bra sida, om du har problem med förvirrande mängd olika storlekar: http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar