25 nov. 2011

Cyklister struntar i regler och lagar som gäller cykling

 

Cyklister, är de guds änglar? Orsakar de aldrig incidenter i trafiken? Jo, definitivt! Ibland gör det mig t.o.m. lite irriterad. Cykeln är ett otroligt okomplicerat och enkelt transportmedel som ger en otrolig frihet. Den frihet kommer då också med ett ansvar, precis som alltid annars när det gäller frihet. Hur kan en cyklist klaga på en bilist som står på cykelbanan när samme cyklist struntar i lamporna när det är mörkt? Visst, en del regler och lagar som gäller cykling är direkt korkade och borde ändras, men det finns andra sätt att göra det på än att bryta dem. Jag vill, precis som jag förmodar de flesta av mina läsare, stärka cykelns status i trafiken och få en annan och mer cykelinriktad trafikplanering. För att uppnå detta är det alltid bra att vara lite självkritisk och börja se över sin egen bakgård först.

Så, vilka regler är top 5 att bryta bland cyklister som jag upplever det. Jag har inget statistiskt underlag för detta, utan går på känslan jag har när jag är ute och cyklar.

1. Inte visa tecken när man svänger eller stannar.

Man ska visa tecken när man svänga, alltså räcka ut handen. Detta är egentligen inte så konstigt och många gånger handlar det ju nästan om självbevarelsedrift. Precis som med bilar gäller det ju att ge tecken INNAN man svänger och det är extra viktigt som cyklist så man kan ha båda händerna på styret när svängen väl kommer.

2. Cykla utan belysning vid mörker.

Ja, vad ska jag säga? Kampanjen ”Syns du (inte), finns du (inte)” är genial. Ren självbevarelsedrift handlar det om här.

3. Inte lämna företräde vid övergångsställe.

Precis som bilar ska lämna fotgängare företräde när dessa ska korsa vägen på ett övergångställe ska cyklister också lämna företräde. Ofta är det ganska lätt passera bakom fotgängaren utan att stanna upp för mycket, men fotgängaren har företräde.´

4. Inte stanna vid stopptecken.

Ja, cykeln ska stå still med båda hjulen. Foten ner för att vara säker, men jag har hört olika versioner från poliser om detta är ett måste eller inte.

5. Inte lämna bilar företräde när man korsar en gata.

Alltid när en cyklist ska korsa eller köra ut på en väg ska cyklisten lämna företräde för bilar. Detta är en lag just nu och ska följas. Förhoppningsvis kommer detta att ändras inom en snar framtid dock. Fördelen är ju att de flesta bilister inte heller känner till detta och ofta stannar för att släppa över en. Vid dessa tillfällen är jag alltid extremt noga med att tacka. Artighet i trafiken kommer man långt med och gör hela resan mycket trevligare.

Som sagt, detta är mina tankar och de 5 sakerna jag tycker mig se mest. Du som läser detta har säkert andra tankar och en annan känsla. Vilken regel, eller regler, ser du ofta att cyklister bryter mot och varför tror du det är så? Följer du alltid reglerna själv? Om inte, vilken regel är du sämst på att följa?

Källa:På två hjul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar