21 juni 2017

Cykeln i Rödgrönas budgetförslag för Göteborg 2018

pk-budget

Man beslutade att välja rödgrönas budgetförslag den 19 juni. Här nedanför har jag samlat utdrag från det Rödgrönas budgetförslaget i Göteborgs som presenterades den 22 maj 2017.

Enligt Informationsmaterial Göteborgs Stads budget 2018 så föreslår Rödgrönrosa bland annat:

Fler cykelkök, 2 mkr Verksamheten med cykelkök ska spridas till fler stadsdelar. Social resurs får en förstärkning för arbetet.

Gång och cykelbro, 5 mkr i investering Arbetet med att väva ihop staden behöver fortsätta. Som en del av detta ska en gång-och cykelbro förberedas i samband med Älvstadsarbetet. För detta avsätts investeringsmedel till Trafiknämnden för investeringsperioden.

Budgeten finns publicerad på: Mål och inriktningsdokument för Göteborgs Stads budget 2018

Sid: 11

Individ- och familjeomsorg

Verksamheten med cykelkök ska spridas till fler stadsdelar.

Ansvar: Social resursnämnd. Ska genomföras 2018.

Sid: 19

Trafik

Analys

God trafikplanering är en förutsättning för människor att få ihop vardag och fritid och skapar mer jämlika och jämställda livsvillkor, samtidigt som det stärker Göteborgs Stads konkurrenskraft.

Kollektivtrafiken i dag är inte tillräckligt utbyggd för att nå målen om ett hållbart resande. Genom en utvecklad kollektivtrafik ges fler lika möjligheter att nå Göteborgs Stads utbud av studieplatser, arbetsplatser, kultur och fritid utan att vara beroende av tillgång till bil. Göteborg behöver utvecklas till en modern och bra cykelstad. Det antagna cykelprogrammet och utvecklingen av lånecykelsystem är viktiga steg för att uppnå detta.

Klimat- och miljöpåverkan samt buller och trängsel från trafiken behöver minska för att bidra till en hållbar stadsutveckling.

Trafiksäkerheten har ökat generellt, dock har cykelolyckorna blivit fler. I takt med att Göteborg förtätas och vi blir fler som samsas om trafikutrymmet behöver trafiksäkerhetsarbetet förbättras ytterligare.

Västsvenska paketet är ett steg i omställningen till ett hållbart resande och viktig för den regionala arbetsmarknaden och att få hållbara godsflöden i och genom Göteborg. De stora projekten i Västsvenska paketet går allt mer in i en genomförandefas. Det ställer krav på hur trafiken leds om och att nya lösningar skapas för att bibehålla god tillgänglighet och mobilitet under byggskedet. Byggtiden ger också en möjlighet att skapa ny tillfälliga mötesplatser i Göteborg.

Trängselskatten har fortsatt god effekt. Sedan trängselskatten infördes 2013 har Göteborgs befolkning ökat med 30 000. Trots det ligger biltrafiken fortfarande under den ursprungliga nivån.

Fordonssektorn genomgår en stark förändring inom elektrifiering, automatisering och digitalisering. Detta kommer få stor påverkan i framtida trafik i Göteborg.

Miljömålsberedningen föreslog under 2016 att utsläppen för inrikes transporter senast år 2030 ska vara minst 70 procent lägre jämfört med 2010 års nivå, vilket gör Göteborgs Stads omställningsarbete än viktigare.

Sid: 20

Mål

Det hållbara resandet ska öka. Biltrafiken ska minska och tillgängligheten för gående och cyklister ska öka liksom resandet med kollektivtrafik. Stadsrummet ska användas effektivt utifrån rättvise- och hälsoskäl. Trafikens negativa påverkan på hälsa, klimat och miljö ska minska.

Processägare: Trafiknämnden.

Sid: 20

Inriktningar

Biltrafiken ska minska till förmån för kollektivtrafik, cykel och gående. Kollektivtrafiken ska utgöra stommen i stadstrafiken. Alla ska kunna resa miljövänligt, enkelt och mer tillgängligt, därför behöver kollektivtrafiknätet byggas ut.

Trafikplaneringen ska bidra till att skillnaderna i resmönster baserat på kön utjämnas, som ett led i att förverkliga jämställdheten.

Skolbarn och skolungdomar ska erbjudas fria resor med kollektivtrafiken under sommaren.

Tillgänglighetsanpassningen av hållplatser ska prioriteras. Färdtjänsten och Flexlinjen ska utvecklas så att dess passagerare får samma nytta av kollektivtrafiken som övriga resenärer.

Göteborg Stad ska vara delaktig i den tekniska utvecklingen som sker i fordonssektorn. Staden ska fortsatt vara en testarena för fordons- och trafikinnovationer. Detta ställer också krav på att berörda förvaltningar och bolag aktivt jobbar med att analysera hur fordonsutvecklingen skapar möjligheter för trafikutveckling.

Trafikmiljön ska utformas på ett sätt som främjar barns säkerhet och rörelsefrihet, detta är särskilt viktigt vid skolor och förskolor. Möjligheten att gå till fots mellan olika platser ska prioriteras högt. Trottoarer och gångbanor ska skiljas från cykelbanor och gångstråken ska vara gena och tydligt markerade.

Göteborg ska utvecklas till en cykelstad i enlighet med cykelprogrammet, med fasta förbindelser över älven. Säkerheten för cyklister ska prioriteras mer och cykelolyckorna i Göteborg ska minska.

Trafikens påverkan på bullersituationen, klimatet och luftkvaliteten ska förbättras bland annat genom att trafikmiljön anpassas och hastigheter för biltrafiken sänks.

För att nå målen i trafikstrategin och bibehålla framkomligheten under byggprojekt behöver effektiva mobilitetslösningar utvecklas, i samverkan med förvaltningar och bolag. I infrastrukturprojekt ska fler medarbetare rekryteras utifrån social hänsyn.

Priset för boendeparkering ska bli mer marknadsmässig och parkering på tomtmark ska premieras. Parkeringsplaneringen ska stödja trafikstrategins inriktning. Göteborgs Stad ska underlätta för bilpooler, bland annat genom att omvandla parkeringsplatser som tagits i anspråk vid ombyggnation till bilpoolsparkering.

Göteborg är ett skandinaviskt logistiknav och måste ha väl fungerande godsflöden. Det gäller såväl godset till och från Göteborgs Hamn, som utveckling av citylogistiken. Detta är prioriterat både vid ombyggnationer samt i den långsiktiga strategiska planeringen.

Arbetet med Dag Hammarskjölds boulevard gällande stadsutveckling och trafiklösning ska fortsätta. Genomförandet av Västsvenska paketet har hög prioritet. För att nå målen med kollektivtrafikutbyggnaden behöver Göteborgs Stad fortsatt samverka med Västra Götalandsregionen.

Sid: 20

Uppdrag

Göteborgs Stad ska fortsatt verka för utbyggnad av spårväg på Hisingen, utifrån rapporten ”Från Backa till Eriksberg - planeringsinriktning för ytterligare spårväg på Hisingen”.

Ansvar: Trafiknämnden. Ska genomföras 2018.

l Fortsatta utredningar ska initieras för att utveckla stadsbana i enlighet med Målbild Koll2035 - Kollektivtrafikprogram för stomnätet i Göteborg, Mölndal och Partille.

Ansvar: Trafiknämnden. Ska genomföras 2018.

l Trafiksituationen vid skolorna ska inventeras, i syfte att skapa bilfria miljöer kring entréerna. Nya skol- och förskolebyggnader ska planeras med bilfria entréer.

Ansvar: Byggnadsnämnden. Ska genomföras 2018.

l Stadens aktörer ska inom Godsnätverket verka för att utveckla system för att minska lokal miljöpåverkan från den tunga trafiken till och från hamnen.

Ansvar: Göteborgs Hamn i samverkan med Trafiknämnden. Ska genomföras 2018.

l En gång- och cykelbro ska förberedas i samband med Älvstadsarbetet.

Ansvar: Trafiknämnden. Ska genomföras 2018.

Tidigare budget:

Man kan jämföra med “Cykeln i Rödgrönas budget för Göteborg 2018” och “Cykeln i Alliansens budgetförslag för Göteborg 2018

Man kan jämföra med “Cykeln i Rödgrönrosas budget för Göteborg 2017” och “Cykeln i Alliansens budgetförslag för Göteborg 2017

Ni kan även läsa “Cykeln i Rödgrönrosas budget för Göteborg 2016” och “Cykeln i Alliansens budgetförslag för Göteborg 2016

Ni kan även läsa “Cykeln i Rödgrönrosas budgetförslag för Göteborg 2015” och “Cykeln i Alliansens budgetförslag för Göteborg 2015”.

Källa: Mål och inriktningsdokument för Göteborgs Stads budget 2018, Informationsmaterial Göteborgs Stads budget 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar