13 mars 2017

Studie om cykelöverfarter och cykelpassager i Göteborg

Trafikkontoret i Göteborg har gjort en så kallad på stan-studie där har de jämfört hur cyklister och bilister tolkar tydlighet och säkerhet vid dagens cykelpassager med föreslagna utformningar av cykelöverfarter.

Studien visar att en klar majoritet föredrar cykelöverfarter före cykelpassager.

Man jämförde tre bildvarianter:

Bild1H_thumb

Bild2H_thumb

Bild3H_thumb

Vid en cykelpassage har cyklisten väjningsplikt, vilket inte cyklisterna i undersökningen kände till – endast 25 procent trodde att cyklisten har väjningsplikt medan 58 procent trodde att bilisten har väjningsplikt.

När det gäller cykelöverfarter visar studien att både Göteborgsvarianten och regelboksvarianten fungerar bra.

Cyklister-Vika-trafikregler-gller_th

När det gäller cykelpassagen tror knappt hälften av bilisterna att cyklisten har väjningsplikt. För båda varianterna av cykelöverfart tror de flesta bilister att de har väjningsplikt, vilket stämmer med reglerna.

Bilistervilkareglergller_thumb

Undersökningen visar även att cykelöverfarter både ökar tydligheten om vilka trafikregler som gäller och tryggheten att passera. Detta gäller för både cyklister och bilister.

De flesta cyklister och bilister föredrar cykelöverfart före cykelpassager.

Cyklister-och-bilister-fredrar-cykel

Trafikkontoret skall nu färdigställa riktlinjer för cykelöverfarter och cykelpassager.

När bådde cyklister och bilister är så okunniga om trafikreglerna vid cykelpassager, så hoppas jag att man vill bygga om så många cykelpassager som möjligt till cykelöverfarter för att öka trafiksäkerheten.

Källa: http://forlivochrorelse.se/wp-content/uploads/2017/02/TRU-2016.pdf

2 kommentarer:

  1. Jag frågade för några år sedan ett par poliser om hur väjningsreglerna är vid övergångsställen och fick helt fel svar. Utbildning kanske!
    Och för ett halvår sedan höll jag på att krocka med en polisbil på Allén. Det var rött ljus. Jag skulle rakt fram. Vid grönt ljus svängde polisbilen in rakt framför mej. Tur man har bromsar. :-)

    SvaraRadera
  2. Sockerbitsmönstret som visar på upphöjning är för likt sockerbitarna som markerar cykelbana.I Nederländerna har man tunna tvärstreck (streck i motorfordonens färdriktning).
    Det kan alltså bli ännu bättre och mindre förvirring.....
    För övrigt gillar jag inte att markera cykelbana med sockerbitar.Det är otydligt ihop med övergångsställen.
    /Torbjörn Albért

    SvaraRadera