Trafikkontoret, Göteborgs Stad uppdrag är att utveckla ett väl fungerande trafiksystem.
Trafikkontoret har sedan flera år tillbaka genomfört maskinella cykelmätningar vid ett antal mätstationer i centrala Göteborg. Mätstationerna är placerade på cykelbanor längs vanliga cykelstråk och beskriver utvecklingen av en viss typ av cykeltrafik. 2011 hade Trafikkontoret 19 permanenta mätstationer där man räknar antalet cykelpassager, varav tre är barometrar.
Trafikkontoret har i dagsläget ingen information på någon sidan från dessa. Men här kommer information om medelvärde på vardagar 1/4-30/9, 2011.
Permanenta CM snitt | 2011 | |
SMV = medelvärde av vardagar 1/4-30/9 | ||
Plats | SMV | Kommentar |
sommarmedelv | ||
kv 2+ kv 3 | ||
Artillerigatan | 740 | |
Dag Hammarskjöldsleden | 2 320 | |
Delsjövägen | 2 330 | |
Guldhedsgatan | 1 410 | |
Gullbergs Strandgata | 960 | |
Götaälvbron | 2 910 | |
Hjalmar Brantingsgatan | 1 050 | |
Karlavagnsgatan | 710 | |
Långedragsvägen | 1 460 | |
Marieholmsbron | 1 150 | |
Nya Allén | 2 840 | |
Redbergsvägen | 1 780 | |
Skeppsbron | 3 440 | |
Säröleden | mkt ur funkt. | |
Södra Vägen | 2 030 | |
Ullevigatan | 3 240 | |
Vasagatan | 3 890 | |
Älvsborgsbron | 1 100 | ny för 2011 |
Örgrytevägen | 2 440 | |
Många andra svenska kommuner har en eller flera cykelbarometrar som man kan följa löpande på deras sida. Konstigt att “cykelstaden” Göteborg inte har någon?
- Cykelbarometer i Skellefteå
- Cykelbarometer i Örebro
- Cykelbarometrar i Borås
- Cykelbarometer i Mölndal
- Cykelbarometer i Halmstad
- Cykelbarometrar i Jönköping
- Cykelbarometer i Sundsvall
- Cykelbarometer i Härryda
- Cykelbarometer i Kungälv
- Cykelbarometrar i Lidingö
- Cykelbarometrar i Karlstad
- Cykelbarometrar i Östersund
infracontrol har nästan gjort alla sidor.
Vet inte om jag bara är trött men jag förstår inte riktigt tabellen.
SvaraRaderaÄr det cyklister per timme eller per dag? Vad innebär kv2 och kv3?
Betyder CM cykelmedelvärde?
Vore tacksam om du kunde förtydliga. Väldigt intressant att se hårda siffror. Då det är relativt nytt att mäta cykeltrafiken är det viktigt att GBG fortsätter att mäta i flera år. Hoppas det sker.
Jag har lyckats att få information från Trafikkontoret, men information består i medelvärde på vardagar mellan 1 april och 30 september vilket är kvartal 2 och kvartal 3 dvs kv2 och kv3.
RaderaSMV=sommarmedelvärde vilket är ett medelvärde av vardagar, dvs antal cyklister per dygn vardagar mellan 1 april och 30 september.
CM betyder Cykelmedelvärde.
Jag hoppas att Trafikkontoret gör en sida där man kan se hårda siffror som man kan följa löpande. Liknande som dom andra kommunerna har.
Fint jobbat med statistiken. Tyvärr minskar cyklingen i Göteborg. I "Cykelåret i Göteborg 2009" finns samma uppgifter ända sen 2006. Även biltrafiken minskar i innerstan. Se inlägg på min blogg:
SvaraRaderaCyklandet minskar i Göteborg