Försäljningen av dubbdäck har skjutit i höjden, visar en undersökning som branschorganisationen Svensk Cykling gjort. Det handlar om en ökning på mellan 20 – 70 procent jämfört med föregående år. De senaste fem åren handlar det om flera hundra procents ökning. Hos cykelhandlarna sinar lagren nu.
– Allt fler cyklar året runt och svenska cyklister blir allt duktigare på att utrusta sig, säger Klas Elm, ordförande i Svensk Cykling.
Vintercyklandet i Sverige har ökat kraftigt, i Stockholm med över hundra procent på senare år, och i Malmö fortsätter åtta av tio cyklister att cykla även vintertid. Och i takt med det har intresset för dubbdäck för cyklar ökat.
Bland medlemmarna i branschorganisationen Svensk Cykling är ökningen varierande i storlek, men generellt gäller att försäljningen tagit fart på ett aldrig tidigare skådat sätt.
Klas Elm på Svensk Cykling om utvecklingen:
– Argumenten alla har för att cykla till jobbet, oavsett vilka, är lika giltiga på vintern som under resten av året. Dubbdäcken underlättar beslutet att fortsätta cykla året om. Cyklisterna blir allt mer kunniga och investerar därför i rätt utrustning.
På Team Sportia har man sett en explosionsartad ökning av försäljning av dubbdäck på 70 procent det senaste året:
– På fem år har vi minst fördubblat dubbdäcksförsäljningen, med framförallt kraftiga ökningar de två senaste vintrarna (2009-2010) då vi ju haft riktigt vinter, därför känns den stora ökningen med 70 procent vi har i år extra anmärkningsvärd eftersom vintern dröjde så länge, säger Kenneth Forsman, affärsområdeschef på Team Sportia som tycker att konsumenten blivit duktig och ställer högre krav på sin utrustning.
– Det har säkert att göra med det ökade vintercyklandet.
Kedjan Sportson säger sig ha ökat försäljningen av dubbdäck med över 70 procent.
– För fem år sedan sålde vi mer eller mindre inga dubbdäck alls, så utvecklingen är verkligen påtaglig. Den här vintersäsongen sålde vi bara under ett par månader lika mycket som hela förra årets vintersäsong, rapporterar Lasse Haglund, VD för Sportson.
Ted Kottulinsky, VD för Cykloteket bekräftar också trenden:
– Fler och fler cyklar längre in i vintersäsongen, kommer inte snön fortsätter man att köra, och satsar på dubbdäck. Intresset har ju ökat med 100 % de senaste åren, och det märks inte bara på dubbdäckförsäljningen, utan också på kläder och tillbehör inför vintern.
Cykloteket har redan sedan tidigare en stor försäljning av dubbdäck, drygt 1000 däck per butik, men ökningen ligger ändå på en 19-procentig ökning jämfört med föregående år.
Robert Sumbresi, VD för Cycleurope, som äger och distribuerar ett flertal stora cykelmärken, säger sig ha noterat en ökning av dubbdäck med 50-60 procent, och han ser ett par skäl till detta:
– Fler använder cykel som träningsredskap året runt, fler köper vinterdäck på grund av de senaste årens stränga vintrar.
Kent Sandin på Jaguarverken, stor grossist inom cykel och cykeltillbehör håller också med:
– Jag kan bara intyga att intresset för dubbdäck har ökat. Jag köpte in dubbdäck i fjol och det tog slut mycket tidigare än planerat. Tyvärr så är det just nu omöjligt att få tag i mer däck.
Källa:Klas Elm, Svensk Cykling
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar