5 maj 2013

Velodromcykling i Sveriges största städer?

Jag läste Roberto Vacchis Blogg dagen efter Giro d'Italia första sträcka och där han skriver att han “Satt och funderade på min cykelrunda om gårdagens spurt. Jag började tänka att 34- av de främsta måste ju komma från velodromcyklingen. När jag kom hem kollade jag topp-tio listen. Och faktiskt så är eller har 8 av gårdagens 10 främsta varit duktiga velodromåkare.” Då kan börja fundera över varför har inte vi några velodromer i Sveriges större städer? om vi hade så skulle man kunna cykla vintertid i kortbent och kortärmat i vårt svinkalla land.

Det är bara att konstatera att velodromcyklingen är en väldigt bra skola som ger en mängd fördelar om man så småningom vill bli en duktig landsvägsåkare. Det som velodromcyklingen ger framförallt är explosiviteten, intensiteten, tramptekniken, blicken, tekniken, taktiken. Som ungdomscyklist slipper man också trafiken. Velodromcykling är en OS-sport också, så det borde gå att få in pengar till att bygga en velodrom.

Jag hoppas att man bygger någon velodrom i Sveriges största städer. Men vi får väl se vilken storlek det blir på dem.

Olympics Women's Team Pursuit Final

Training session at the track, velodrome, YA Arena, Falun, Sweden

World's smallest velodrome - Red Bull Mini drome - London

Men, man kanske får köpa en själv?

Wattbike Velodrome Giveaway

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar